Sabtu, Oktober 06, 2007

EPISOD 4

Ya,bertemu kembali dalam episod seterusnya .Kita masih lagi dalam perbahasan panjang berjela 15 perkara yang perlu diperhatikan dalam rangka mempelajari A.W.N.Anda dipersilakan untuk membaca satu persatu seperti berikut:


(M1) minat yang tinggi dan merasa seronok dengan subjek itu


[S]=> Pernahkan anda mendengar: “CINTA ITU BUTA”atau dalam bahasa Arab disebut dengan”الحب يعـمي”(al-hubbu yu’mi)?...Ya,seseorang itu apabila sudah jatuh cinta terhadap kekasihnya,maka dia akan sanggup berkorban apa saja demi memastikan hubungan percintaan itu berkekalan.Dia akan berusaha untuk sentiasa membuatkan ‘si dia’ gembira,senang dan bahagia misalnya memberi hadiah yang mahal-mahal sempena ulangtahun kelahiran,bertanya khabar, meraikan kehendaknya,mengirim kad ucapan hari perayaan,chatting,sms,miscall,e-mel,menziarahinya ketika sakit,mengelakkan faktor-faktor yang boleh membuatkan ‘si dia’ jadi bad mood dan sebagainya.


Begitu juga halnya dengan subjek A.W.N.Kalau minat anda terhadap subjek ini positif,maka anda akan berusaha dengan pelbagai kaedah seperti membaca,memahami,membuat nota,menghadiri kuliah,menyertai study group,menghafal bait atau prosa yang dimuqarrarkan, demi memastikan pencapaian cemerlang dalam imtihan.Susah macam mana pun subjek ini,anda akan melihatnya dengan hati yang lapang,bibir yang tersenyum riang.


Sebaliknya,jika minat anda terhadapnya(subjek A.W.N.) adalah bersifat negatif,maka sudah tentulah anda akan mengumpul koleksi masalah dan melambakkan alasan di depan mata anda.Pada saat itu,nafsu mulalah mengamuk dan hati terus berkecamuk.Situasi seperti ini bukan hanya berlaku pada subjek A.W.N. sahaja,malah subjek-subjek lain juga turut ditimpa ‘cuaca’ yang sama mengikut tahap penguasaan subjek masing-masing.Lain padang lain belalangnya........


Kalau dari peringkat awal (al-marhalatu al-uula/al-bidayah)lagi sudah tidak berkenan,sudah hilang minat terhadap ‘si dia’,bagaimana mungkin anda akan bersusah payah untuk:

a) menghantar wakil merisik,

b) meminang,menghantar tanda,mengikat pertunangan

c) dan seterusnya majlis pernikahan.

Hal yang sama kita kiaskan kepada A.W.N. dan kepada apa saja subjek yang pasti dihadapi oleh manusia yang bergelar penuntut ilmu/pelajar/mahasiswa.Kata orang “tepuk sebelah tangan,manakan datangnya bunyi”.Jika sesuatu yang baik untuk ditawarkan kepada kamu ,kemudian kamu menolaknya bulat-bulat,maka yang rugi itu kamu sendiri bukan orang lain.Yang merana adalah dirimu sendiri,bukan orang lain.Kalau kamu tidak ada tindakbalas/reaksi positif terhadap mana-mana subjek, maka jarang sekali segala ilmu dan maklumat dalam subjek itu untuk kamu memahaminya.

“Orang lain sudah maju melangkah ke tahun pengajian yang seterusnya, awak pula masih terkial-kial bergelumang dalam longkang kemalasan,masih lagi berpalit dengan sticker subjek-subjek yang gagal. Orang hantar susah-susah,jauh-jauh,suruh belajar je....bukannya suruh menoreh,bukannya suruh angkat sawit....dan bukan suruh buat benda tak baik.Orang beri nasihat,tak mahu pasang telinga.Curah air ke atas daun keladi sia-sia,membazir je."

"Biar mak seorang sahaja yang hidup susah ..mak tak nak tengok anak-anak mak susah ..Bebaskan keluarga kita daripada belenggu kemiskinan.... Sedarlah anakku,buku sekolah,kitab rujukan,yuran pengajian siapa yang tanggung?.....tambang bas,tiket kapal terbang siapa yang biaya?.....kos sara hidup, makan minum, pakaian, tempat tinggal,rehlah sana sini,duit beli ubat penyakit adik yang makin teruk ...siapa yang sediakan itu semua?....belajarla pandai-pandai nak....nanti kalau berjaya mak dengan ayah jugak yang tumpang gembira...nama mak dengan ayah jugak yang harum wangi.... Kalau hidup tak berpelajaran macam mak ni.... hina tau,siapalah yang nak dengar cakap mak...pendapat mak pun ditolak ke tepi....sikit pun tak hormat mak ni.... maklumlah,orang susah, belajar hanya sekadar darjah lima pastu berhenti ...namun begitu, mak masih syukur...tak pernah meminta-minta...ALHAMDULILLAH....ALLAH bagi mak ilmu buat kuih dan memasak,menjahit baju untuk tampung hidup kita anak beranak.....Kalau boleh mak ingin masuk semula belajar sampai ke universiti...tapi apakan daya waktu untuk mak dah terlepas...mana ada orang macam mak ni otak dah tumpul,mata dah rabun, nak masuk darjah enam untuk sambung persekolahan yang terhenti berpuluh tahun dulu pastu masuk sekolah menengah sampai ke universiti....mustahil berlaku...Jadi,sekarang ni giliran kau nak....belajarla pandai-pandai sebab kau dah diberi peluang...inilah masanya...kalau kau sia-siakan,nanti dah tua macam mak ni,kau akan rasa, kau akan menangis yang tak de gunanya, menyesal yang tak de sudahnya.."


Sahabat-sahabat yang seperjuangan yang dikasihi sekalian......Sedarkah kita sewaktu kita sedang gembira 'di sini','di sana' mereka (ibu bapa) sedang menderita ...'di sini' kita makan dengan selera,tahukah kita 'di sana' mereka terpaksa menelan pahitnya si pucuk ubi,tawarnya si umbut kelapa dan kelatnya si pisang muda.....

KIta senang menelefon mereka dan berkata: "Ayah....Bonda...bekalan duit hampir kehabisan"...
mereka menenangkan kita"Jangan risau ..duit tu ada ..nanti mak dengan ayah kirim ya..."sedang benak memikir..... Ya ALLAH di mana mahu ku cari duit belanja, buat anakku seorang yang jauh 'di sana'...hutang yang lepas masih tertunda,upah bulan ini entah bila akan kuterima.... uuh..tak mengapa... aku masih ada gelang emas pusaka....itulah cara yang paling segera..."


Mari merenung sejenak untuk kita tanya diri sendiri;Sudahkah aku membalas jasa-jasa mereka?….Sesungguhnya walaupun kita rasa bahawa kita sudah membalas segala jasa ibu bapa kita dengan gunungan emas sekalipun,namun itu masih lagi tidak sama nilainya dengan pengorbanan siang malam yang mereka curahkan semenjak awal keberadaan kita di dunia ini....Mari kita berdoa bersama-sama.....YA ALLAH JANGAN JADIKAN KAMI ANAK YANG DERHAKA,JANGAN JADIKAN KAMI UMAT YANG LEKA DAN JANGANLAH JADIKAN KAMI MANUSIA YANG TAK BERGUNA..AMIN…”


Fuuuhhh…selepas mendengar ‘slot motivasi dari emak’ yang panjang berjela ,mari kita kembali ke pangkal jalan iaitu kepada tajuk perbincangan kita sebelum ini .

Sidang hadirin,para pembaca dan sahabat-sahabat yang mulia,

Ya, apabila minat kita terhadap A.W.N. bersifat negatif,maka ayat-ayat sebegini akan dibisikkan oleh syaitan kerana dia tak suka tengok kita cemerlang....cuba perhatikan misal -misal di bawah ini:

a)”alaaaa…ape ntah yang doktor(pensyarah) cakap ni….tak boleh paham ….dah le ngomong ammiyah

b)”waduhhhh! ….semua 5 tajuk tu muqarrar lo…setiap satu tajuk hafal 10 bait …10 bait x 5=50 bait…..aaarrrrrgh… tolong om……bisa mati terus-terusan begini…”

c)”isyyh…teks khutbah ni kena dihafaz…..nanti disuruh syarah teks syarhan adabiyyan….lagu mana ambo nak syarah ni…. ”

d) “aiseymen….kitab A.W.N. ni teballah pulak…tulisannya kecil dan rapat-rapat…fuh…..lepak nak khatamkan kitab ni….syi’irnya tak dibubuh baris…macam mana aku nak baca?”

dan mungkin keluhan yang paling akhir sekali berbunyi begini:

e) “aduhai…..kenapa la ada subjek ni dalam senarai matapelajaran kuliah.Kalau takde kan lagi bagus..ringan sikit kepala otak ni..”


Persoalan yang timbul dalam konteks ini ialah bagaimana menanam minat dan kecenderungan kita untuk mempelajari subjek ini dengan hati yang lapang?

Ya,satu soalan yang bagus. Tak kenal maka tak cinta.Tak cinta maka tak ingin nak menyapa(menegur dan bertanya khabar,SMS,chatting dll).

Kalau tak kenal A.W.N., mana mungkin akan terbitnya minat kita untuk mempelajarinya.Kalau tak minat untuk mempelajarinya,mana mungkin tangan ini bergerak untuk mencapai kitab,menyentuh dan membelek mukasurat …..lalu apakah mungkin keadaan sebegini mendorong untuk membaca kitab itu sampai khatam?

ALLAHUMMA WAFFIQNA LIMA TUHIBBUHU WA TARDHOHU.IN SYA ALLAH,saya akan memulakan diskusi A.W.N. (pengenalan,jenis genre sastera Arab,teknik membuat nota,menghafaz puisi(qasidah) dan prosa,teknik mensyarahkan teks sastera ,teknik menjawab soalan dll) selepas habis mensyarahkan kesemua 15 perkara tersebut.

Pendek kata,minat anda terhadap A.W.N. menjadi antara faktor pendorong kejayaan anda dalam subjek ini.Justeru, sematkan di hati anda kata-kata ini”nak ke, tak nak ke….ah….yang penting aku mesti PAKSA DIRI sehingga aku suka dan minat subjek ni...biar bagi lulus kemudian naik tahun 'alatul (tanpa mengulang tahun pengajian)dan aku tak mahu ulang 'exam paper' subjek ni tahun depan..”


(M2)memiliki asas ILMU NAHU ,SARF, BALAGHAH yang kuat


[S]=> Memang menjadi satu kemestian bagi sesiapa sahaja yang mengkaji ilmu-ilmu Islam dan Bahasa Arab supaya menguasai asas-asas NAHU ,SARF dan BALAGHAH dengan baik.Hal ini kerana NAHU dan SARAF merupakan 2 elemen paling penting dalam bidang Bahasa Arab.Ia disebut juga sebagai ilmu alat.BALAGHAH pula akan membantu anda memahami seni dan keindahan gaya bahasa Arab seterusnya anda dapat menterjemahkan petikan berdasarkan kehendak dan situasi(maqam) ketika berucap,berkomunikasi dll.Untuk makluman anda, Balaghah itu sebenarnya berjalan seiring dengan NAHU dan SARF.ANDA AKAN SAKSIKAN PERANAN NAHU,SARF DAN BALAGHAH dalam pertemuan yang akan datang dalam BAB TEKNIK MENJAWAB SOALAN,IN SYA ALLAH.

Tiada ulasan: