Rabu, Oktober 10, 2007

EPISOD 8

A.W.N. : Kali ini saya minta anda supaya menyediakan 2 jenis kamus Arab-Melayu iaitu Al-Marbawi dan At-Tullab …

Anda: Kenapa pulak?

A.W.N. :Haa nak tau sebabnya…..sediakan dulu 2 kamus tu…kalau tak de ,pinjam kengkawan..

Anda: toyyib……….


A.W.N. :ok..sekarang baru nak masuk cerita…ingat tak episod lepas ….saya nak tunjukkan contoh manhaj penyusunan kalimah dalam 2 kamus yang berbeza,yang mana ianya dapat mempengaruhi cara kita mencari kalimah dalam sesebuah kamus…Oleh itu ,baca jadual berikut dan ikuti teknik pencarian kalimah bermula dengan kamus Al-Marbawi..SELAMAT MENCUBA...


KAMUS AL-MARBAWI

NAMA KAMUS

KAMUS AT-TULLAB

Syeikh Muhammad Idris Abdur-Rauf rahimahullahu ta’ala

PENYUSUN

Dr.Husain Unang hafizahullahu ta’ala

1)buangkan huruf ziadah daripada kalimah (jika ada)contohnya:

istighfar

2)cari 3 unsur asal kalimah tadi:

ghain+fa+ro

3)buka halaman yang bermula dengan huruf pertama tadi:

=ghain

Kemudian diikuti oleh unsur kedua dan ketiga

4)selesai pencarian…..

*jadi.anda dapati kalimah tadi berada dalam kumpulan kalimah yang dimulakan dengan huruf ghain

TEKNIK MENCARI KALIMAT

1)tak perlu buang huruf ziadah dan tak perlu cari 3 unsur asal kalimah

2)terus cari kalimah dengan menggunakan huruf alif yang diikuti oleh sin ,ta hingga seterusnya.

3)selesai pencarian….

* jadi perkataan istighfar tadi anda akan dapati ia pada kumpulan kalimah yang dimulakan dengan huruf alif

1)sangat bagus untuk menguji kecekapan tasrif(Ilmu Sarf)

2)sesuai untuk orang yang sudah mahir dengan tasrif biasanya peringkat tingkatan 4 sekolah arab dan pusat pengajian tinggi.

3)mengekalkan tradisi Bahasa Melayu Lama(bahasa melayu kitab kuning yang terdapat dalam kitab-kitab di kalangan pelajar pondok misalnya Siyarus-Salikin dan Matla’ul Badrain)

KEPENTINGAN KAMUS ANTARANYA:

1)mudah mencari kalimah tanpa pening memikirkan 3 unsur asal kalimah itu

2)bagus untuk sesiapa sahaja yang baru berjinak dengan ilmu Bahasa Arab seperti pelajar tingkatan satu sekolah arab….kerana pada peringkat ini mereka mungkin belum hafaz dan tahu penggunaan tasrif secara total.

3)mendorong orang yang baru mempelajari Bahasa Arab untuk lebih rajin membuka kamus dan mencari makna kalimah






Tiada ulasan: