Rabu, Januari 20, 2010

Lihat gambar ini dan buat penelitian...

CIAO , BUONJORNO !

Kalau ditanya, apa beza antara Ilmu Bayan, Ma'ani dan Badie' dalam Balaghah?

Mesti ada yang jawab:
"Entahlah",atau :
"Semua macam sama aje".

Kalau semua macam sama saja, nescaya pembahagian tadi hanyalah sia-sia. Tiada gunanya. Ini mesti ada maksud tersirat di sebalik setiap satu daripada bahagian itu.

Mudah saja.

Ilmu Bayan bersifat penerang yang nak menceritakan bagaimana benda A serupa dengan benda B, berdasarkan titik persamaan yang dimiliki oleh kedua-dua belah pihak. Sebab itulah ada bab Tasybih, Majaz Mursal, Istiarah dan Kinayah. Adapun perbezaan antara keempat-empat akan diterangkan dalam babnya nanti.

Sebab itu penulis menggunakan gambar lampu belajar yang menerangi sebagai simbol Ilmu Bayan.

Ilmu Ma'ani berfungsi untuk mengajar kita bagaimana memahami makna dari lafaz mesej yang diterima dan bagaimana menyampaikan mesej kepada penerima yang terdiri daripada pelbagai tahap pendidikan, umur, pemikiran dan sebagainya.

Sebagai contoh, seorang budak nakal berumur 5 tahun suka memanjat pokok manggis di halaman rumahnya. Ibunya yang agak garang berkata kepadanya: " Ha, panjatlah lagi, panjat tinggi-tinggi, panjat, panjat!" dengan nada marah. Kesannya, budak itu berhenti memanjat kerana dia faham lafaz fi'il amar "panjatlah" bukan bermakna suruh berbuat secara mutlak akan tetapi lafaz tadi bermaksud suruh berhenti daripada perbuatan itu .

Maknanya, bukan fi'il amar itu hanya bermaksud suruh buat saja, tapi ada juga makna lain seperti larangan, herdik, celaan dan lain-lain. Nah, di sini kita akan lihat kaitan Balaghah dengan Usul Fiqh. Ini sedikit gambaran, ada banyak lagi. Kaji Ilmu Usul Fiqh dan Balaghah, anda pasti seronok membaca Al-Quran.

Sebab itu penulis menggunakan gambar mesej sms telefon bimbit sebagai simbol Ilmu Ma'ani.

Ilmu Badie' pula mengajar kita bagaimana menghias ayat dengan bunga-bunga pelbagai jenis seperti tibaq, jinnas, tawriyah dan banyak lagi yang mempunyai nilai bunyi yang indah didengar dan menarik perhatian. Bak kata mat rempit: "jom kita meng-ayat...".

Sebab itu penulis menggunakan gambar bunga berwarna- warni sebagai simbol Ilmu Badie'.

Sekian, semoga berjaya membezakan ketiga-tiga bahagian, selamat belajar, selamat mengkaji, selamat studi, panjang umur In-Sya ALLAH jumpa lagi.
ARRIVADERCI!








1 ulasan:

linamocha berkata...

Syukran atas penerangn yang santai dan menarik..
moge dipermudahkan memahami ilmu balghah ini dgn lebih mendalam..